Iemand op iets aanspreken: hoe doe je dat radicaal openhartig? – 3 tips

post featured image

Openhartig feedback geven vind je op het punt waar persoonlijke betrokkenheid en direct aanspreken elkaar raken. In deze combinatie bouw je vertrouwen op en kun je de voorgenomen resultaten bereiken. Maar hoe pak je dat dan aan wanneer je iemand ergens over wilt aanspreken dat niet goed gaat? Nou, allereerst door het gewoon te gaan doen.

Grote kans dat het niet in één keer goed gaat. Dat geeft niet. Zodra jij je ervan bewust bent dat jouw feedback niet radicaal openhartig is, of je wordt er door de ander op gewezen, dan kan jij je communicatie direct herstellen.

Hierbij nog drie andere tips voor het geven van feedback:

Tip 1: Breng het zo snel mogelijk en informeel
Als je te lang wacht met feedback geven, wordt het in alle opzichten moeilijker. Je herinnert je geen duidelijke voorbeelden meer van het probleem en geeft dan dus onduidelijke, vage feedback. De ander kan niets met deze opmerking, Dus gewoon niet uitstellen!

Merk je dat je teveel in een emotie zit (boos, verdrietig, angstig, geschrokken), geef je zelf dan even de tijd om na te denken wat je exact gaat zeggen. Vaak helpt tot 10 tellen al, of je loopt even weg.

Tip 2: Houd de volgende volgorde aan
Geef zowel complimenten als kritiek en houd de volgende volgorde aan:

Situatie, gedrag, impact en interactie: Je beschrijft dus in jouw feedback eerst de situatie, vervolgens het gedrag wat de ander deed, dan de positieve of negatieve impact op jou.  Je sluit af door een vraag te stellen, om plaatse te maken voor een reactie van de ander.

Tip 3: Niet op de persoon spelen
Er is een groot verschil tussen verbinding maken en op de persoon spelen, bij zowel het geven van complimenten als kritiek. Verklaar niet iemand zijn gedrag aan de hand van karaktertrekken: lui, chaotisch, hypocriet, slim of grappig. Houd je in als je op het punt staat ‘je bent echt…’, te zeggen. Begin ook nooit met ‘het is niet persoonlijk bedoeld hoor’.

Je kunt het boek Radicaal openhartig van Kim Scott hier bestellen.
Liever het e-book bestellen? Dan kan hier.

Datum:
Deel artikel: