In de leiderschapstrainingen die ik verzorg, krijg ik vaak de volgende vraag: “Hoe slaagde je […]
Eerder refereerde ik al naar het zevenjarige onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam, waaruit bleek dat functioneringsgesprekken de Nederlandse economie minstens een miljard euro kosten. De gevolgen daarvan in de praktijk: grote frustraties, verlaagde prestaties en verminderde medewerkerswelzijn.
Veel organisaties stopten vervolgens met functionerings- en beoordelingsgesprekken. Procedures het raam uit en op naar het goede gesprek. Gewoon met elkaar praten op regelmatige basis over gemeenschappelijke doelen en prestaties. Alleen inzetten op goede punten, kijken naar de toekomt. Een constante dialoog.
Maar hoe gewoon is dat eigenlijk. Inmiddels blijkt dat de meeste leidinggevenden het van nature lastig vinden een eerlijke analyse te geven. Zij missen toch richtlijnen, tips over gespreksvaardigheden en ondersteuning bij complexere gesprekken. Zeker als deze gesprekken online plaatsvinden.
Hoe organiseer je dan wel waardevolle interacties tussen leidinggevenden en medewerkers? En loop je niet het gevaar het ene systeem voor het andere in te wisselen?
Word radicaal openhartig!
Je kunt het boek Radicaal openhartig van Kim Scott hier bestellen.
Liever het e-book bestellen? Dan kan hier.