Iedereen kent het: je zit in een teamoverleg en er is altijd die ene collega […]
Als je nadenkt over de relatie van een medewerker met - en betrokkenheid bij - een organisatie, zijn er drie relaties die ik het krachtigst en meest blijvend vind.
1. Relatie met collega's
De verbinding met collega's is van vitaal belang op de werkplek, omdat het een positieve sfeer, onderling vertrouwen en effectieve samenwerking bevordert. Het draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers en vermindert het verloop, wat essentieel is voor het behalen van langetermijn doelen van een organisatie.
2. Relatie met de missie
Wanneer het duidelijk is waarom mensen in een organisatie gedurende de hele dag doen wat ze moeten doen en hoe hun functie bijdraagt aan het verwezenlijken van de missie, bereik je echte betrokkenheid.
Bij je volgende ontmoeting met een collega zou je kunnen informeren naar de missie van onze organisatie. Ik ben nieuwsgierig, want er zijn twee mogelijke uitkomsten. Enerzijds kan die collega deze missie zonder aarzeling oplepelen omdat hij of zij zich diep verbonden voelt met dat doel. Anderzijds bestaat de mogelijkheid dat de collega geen idee heeft. Deze verbinding met de bedrijfsmissie vormt een andere waardevolle bron van betrokkenheid en behoud.
3. Relatie met de baas
Deze relatie staat centraal omdat de leidinggevende in vele opzichten het gezicht van de organisatie is. Sterker nog, wanneer een manager communiceert met een medewerker, fungeert hij als de vertegenwoordiger van de organisatie. Managers hebben daarmee de kracht om medewerkers gelukkig, betrokken en aan boord te houden, zelfs wanneer een van de andere twee relaties (eerder genoemd) ontbreekt. Het is een bekend gezegde, maar nog steeds relevant: mensen verlaten geen organisaties, ze verlaten hun leidinggevenden.
Het zal dus niet als een verrassing komen hoezeer de relatie tussen leidinggevende en medewerker de betrokkenheid van medewerkers beïnvloedt. Het fundament van deze relatie rust op de interacties tussen beiden. Toont de leidinggevende oprechte persoonlijke betrokkenheid bij de medewerker? Stelt hij of zij de medewerker uitdagende vragen en daagt hij of zij hem rechtstreeks uit?
Radicaal communiceren is dan ook een belangrijke bouwsteen waarop (bijna) alle leiderschapsvaardigheden zijn opgebouwd.