Waarom aardige managers eigenlijk gemeen zijn

post featured image

In de leiderschapstrainingen die ik verzorg, krijg ik vaak de volgende vraag: "Hoe slaagde je erin om als leidinggevende je mannetje te staan in de harde commerciële wereld? Je komt immers zo aardig over." Deze vraag roept bij mij altijd een gemengd gevoel op. Is dit een compliment, of schuilt er een diepere vraag achter: wat betekent het om 'aardig' te zijn als manager, en welke waarde heeft dit voor je teamleden?

Laten we eerlijk zijn: iedereen wil wel aardig gevonden worden. Maar wat als jouw manager zo aardig is dat ze je nooit vertellen dat je presentatie meer weg had van een slaapliedje dan van een TED Talk? Klinkt dit dan nog steeds aardig? Wat mij betreft, komt dit meer over als een vorm van desinteresse dan van vriendelijkheid.

Managers die kritiek geven vermijden alsof het een dodelijke ziekte betreft, creëren een omgeving waarin middelmatigheid zegeviert. Het resultaat is een team dat de dynamiek van een slak heeft, waar ontwikkeling stagneert, successen uitblijven, en trots een zeldzaamheid wordt. Persoonlijk zou ik mij in zo'n omgeving niet op mijn plek voelen.

Begrijp mij goed, het is niet mijn intentie om een pleidooi te houden voor managers die hun collega's kleineren en onder druk zetten, alles onder het voorwendsel van het nastreven van hoge prestaties. Maar in die ‘harde’ commerciële wereld wist ik wel altijd waar ik aan toe was, wat er van mij verwacht werd en wanneer ik het goed deed. Gelukkig hebben mijn managers deze duidelijkheid altijd gecombineerd met oprechtheid en respect.

Dankzij Kim Scott, de goeroe achter Radicaal Openhartigheid, werd het mij duidelijk: echte vriendelijkheid is dapperheid - de moed om te zeggen wat gezegd moet worden, met compassie en zonder de waarheid te verhullen.

Blijkbaar heb ik het geluk gehad dat ik altijd Radicaal Openhartige managers heb gehad. Zij hadden de moed om echt aardig te zijn. Misschien is dat wel het geheim van mijn succes.

Datum:
Deel artikel:

Recente updates

Bekijk alle updates
Waarom aardige managers eigenlijk gemeen zijn
Waarom aardige managers eigenlijk gemeen zijn

In de leiderschapstrainingen die ik verzorg, krijg ik vaak de volgende vraag: “Hoe slaagde je […]

De 3 relaties van een medewerker op het werk
De 3 relaties van een medewerker op het werk

Als je nadenkt over de relatie van een medewerker met – en betrokkenheid bij – […]

Radicaal openhartig
Feedback is zinloos
Feedback is zinloos

Steeds vaker hoor ik dit. Feedback gaat over het verleden. Feedforward zou veel beter zijn. […]

Radicaal openhartig
Hoe word je de ideale baas? Wees Radicaal openhartig.
Hoe word je de ideale baas? Wees Radicaal openhartig.

Niemand verlangt naar een autoritaire baas – iemand die niet kan motiveren, die je prestaties […]

Radicaal openhartig
5 manieren waarop Radicaal openhartig relaties transformeert
5 manieren waarop Radicaal openhartig relaties transformeert

Laten we beginnen bij het begin. Radicaal openhartig: Wat is het precies?Radicaal openhartig is een […]

Radicaal openhartig
Relaties vormen je motor. Niet macht.
Relaties vormen je motor. Niet macht.

Relaties aangaan op je werk?! Moet ik dan de naam van de kat onthouden of […]

Radicaal openhartig
Een functioneringsgesprek is altijd een teleurstelling
Een functioneringsgesprek is altijd een teleurstelling

Feedback voor medewerkers is volgens Kim Scott de meest cruciale factor om gelukkig te worden […]

Radicaal openhartig
Van beoordeling naar feedbackcultuur: maar hoe dan?
Van beoordeling naar feedbackcultuur: maar hoe dan?

Eerder refereerde ik al naar het zevenjarige onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam, waaruit […]

Radicaal openhartig
Iemand op iets aanspreken: hoe doe je dat radicaal openhartig? – 3 tips
Iemand op iets aanspreken: hoe doe je dat radicaal openhartig? – 3 tips

Openhartig feedback geven vind je op het punt waar persoonlijke betrokkenheid en direct aanspreken elkaar […]

Radicaal openhartig